Le scuole e la città.
Ipotesi di trasformazione dell'edilizia scolastica degli anni Sessanta.
Copertina di "Scuole. Studi, progetti, esperienze" a cura di A. Capanna, A. Del Monaco, D. Nencini, il Poligrafo, Padova 2022.
Abstract
The research proceeds from the work conducted so far on schools and the possibility of their transformation from the demands of the most recent reform. Up to now, schools built up to the 1950s have been the object of study, with the specific focus on the possibility of adapting them to the renewed needs of the relationship between school and neighbourhood. It was a question of seizing the opportunity offered by the transformation of underused spaces of existing structures, to hypothesis not only and simply a new school but a new relationship between school and neighbourhood, between school and community.
ULTERIORE APPROFONDIMENTO (TESTO ESTESO)
La ricerca ha dato esiti significativi, oggetto di una pubblicazione dal titolo “Scuole. Progetti, ricerche, esperienze didattiche”, ha fatto emergere un campo di indagine chiaro e preciso, identificabile attraverso tipi ripetuti e classificabili, con riferimenti cronologici, tipologici, distributivi e insediativi evidenti, e che aprono a possibilità di trasformazione e di adeguamento altrettanto precise e ripetibili. Questo carattere di specifica identificabilità emerso dalla prima parte della ricerca sul patrimonio scolastico del nostro Paese, ha un doppio registro: da un lato indica come precedente la via della classificazione e dell'elencazione dei procedimenti trasformativi, dall'altro sollecita a superare un intrinseco limite al procedimento stesso per non limitarsi a un codice di buone pratiche di intervento, ma a verificare la possibilità di attivare circoli virtuosi di trasformazione tra struttura scolastica e quartiere, tra comunità scolastica e comunità urbana.
La rilevanza del momento storico e i grandi cambiamenti culturali e sociali che avvengono rendono questo periodo denso di implicazioni di cui l'architettura della scuola appare come un'esemplificazione particolarmente emblematica.
The research that has yielded significant results has revealed a clear and precise field of investigation, identifiable through repeated and classifiable types, with clear chronological, typological, distributional and settlement references, and which open up equally precise and repeatable possibilities for transformation and adaptation. This character of specific identifiability that emerged from the first part of the research on Italy's school heritage, has a double register: on the one hand it indicates as precedent the path of classification and listing of transformative procedures, and on the other it urges us to overcome an intrinsic limit to the procedure itself in order not to limit ourselves to a code of good intervention practices, but to verify the possibility of activating virtuous circles of transformation between school structure and neighbourhood, between school community and urban community.
The relevance of the historical moment and the great cultural and social changes taking place make this period dense with implications of which school architecture appears as a particularly emblematic exemplification.
PUBBLICAZIONI
A. Capanna, A. Del Monaco, D. Nencini (a cura di), Scuole. Studi, progetti, esperienze, il Poligrafo, Padova 2022. [ISBN 9788893871846]
ALTRI ESITI
Seminario «Scuole. Ricerche e sperimentazioni», Dottorato di Ricerca in Architettura e Costruzione, Università degli Studi di Roma "La Sapienza", aa. 2018/2019.